Let op voor factuurfraude

Geplaatst op

De laatste weken ontvangen we opnieuw regelmatig meldingen uit onze regio van oplichtingen met facturen waarop het bankrekeningnummer werd vervalst.

De oplichters gaan steeds op dezelfde manier te werk. Ze onderscheppen brieven uit brievenbussen, postkantoren en/of postsorteercentra, vervalsen de bankrekeningnummers en sturen de vervalste facturen naar de klanten. De nietsvermoedende klant betaalt bijgevolg op het valse rekeningnummer.
Vooraleer de fraude wordt vastgesteld – bijvoorbeeld na ontvangst van een aanmaning -  is het geld van de bankrekening verdwenen en is in veel gevallen de bankrekening reeds afgesloten.

 

Onze tips om deze fraude te voorkomen:

Als leverancier

  • Bezorg uw factuur digitaal (via een beveiligd portaal of  per mail ) aan de klant of overhandig uw factuur persoonlijk aan de klant.
  • Indien u toch facturen met de post verstuurt, geef de facturen dan af in een postkantoor of laat de post op uw bedrijf afhalen.
  • Verstuur uw factuur in blanco omslagen (omslagen zonder bedrijfslogo).
  • Vraag uw klanten het rekeningnummer te controleren alvorens te betalen en vraag hen u te contacteren bij de minste twijfel (bv. bij slechtere druk van het rekeningnummer, …).
  • Zorg voor een snellere opvolging van openstaande facturen met het oog op detectie van de oplichtingen.
  • Doe altijd aangifte van de oplichting en breng het frauduleuze bankrekeningnummer mee.
  • Verwittig uw klant en vraag deze om eveneens aangifte te doen bij de politiedienst van zijn woonplaats.
  • Meld de fraude aan uw bankinstelling en aan de bankinstelling van het vervalste bankrekeningnummer.
  • Verwittig ook andere klanten die in deze periode facturen hebben ontvangen.

 Als klant

  • Vraag uw leveranciers facturen digitaal (via een beveiligd portaal of per mail) te versturen.
  • Laat uw leverancier het bankrekeningnummer bevestigen (telefonisch of per mail) in volgende gevallen:
    • Nieuwe leverancier
    • Ontvangst van een brief van een leverancier met melding van een nieuw bankrekeningnummer
    • Ontvangst van een factuur met een sticker waarop een nieuw bankrekeningnummer vermeld wordt
    • Indien men bij betaling merkt dat het rekeningnummer op de factuur verschilt van deze in de boekhouding en/of het betalingssysteem en dit nog niet werd gemeld en geverifieerd. 
  • Noteer op de factuur dat de wijziging van het bankrekeningnummer werd geverifieerd.
  • Dien steeds klacht in bij de politie in uw vestigingsplaats indien u vervalsing van het bankrekeningnummer vaststelt. Bezorg de vervalste factuur aan de politie
  • Meld de fraude aan uw bankinstelling en aan de bankinstelling van het vervalste bankrekeningnummer.

Zie ook  http://www.voka.be/oost-vlaanderen/nieuws/2015/6/let-op-voor-factuurfraude/

Bron: VOKA

terug naar het overzicht

Verklaring over cookies