IT1 zorgt voor vlotte overstap naar de Microsoft Azure cloud voor GTP Accountants

De server van boekhoudkantoor GTP Accountants was dringend toe aan vernieuwing. Er werd besloten om de serverinfrastructuur te migreren naar de Microsoft Azure cloud. Een migratie liep dankzij IT1 van een leien dakje

Leveren en installeren van hoge kwaliteits ICT-oplossingen en diensten op maat van bedrijven en organisaties en ervoor zorgen dat deze op basis hiervan hun positie in de markt kunnen verstevigen.

 

"De server van boekhoudkantoor GTP Accountants, met kantoren in Destelbergen en Zottegem, was dringend toe aan vernieuwing. Die was na vijf jaar sterk verouderd en garanties op ondersteuning en beveiliging waren verlopen. Samen met ICT-dienstverlener IT1 besloot de onderneming om hun serverinfrastructuur te migreren naar de Microsoft Azure cloud."

- Peter Meerpoel, Zaakvoerder GTP Accountants

IT1 zorgt voor vlotte overstap naar de Azure cloud voor GTP Accountants

De server van boekhoudkantoor GTP Accountants, met kantoren in Destelbergen en Zottegem, was dringend toe aan vernieuwing. Die was na vijf jaar sterk verouderd en garanties op ondersteuning en beveiliging waren verlopen. Samen met ICT-dienstverlener IT1 besloot de onderneming om hun serverinfrastructuur te migreren naar de Microsoft Azure cloud. Een migratie die dankzij IT1 van een leien dakje ging. Daarnaast maakten ze het mogelijk om op elk toestel en overal, op een veilige manier, toegang te krijgen tot bedrijfsapplicaties via de software van Awingu.

Veilig werken in de Azure cloud

Peter Meerpoel, een van de twee zaakvoerders van GTP Accountants, vertelt waarom de overstap naar de cloud nodig was: “Ofwel kozen we voor een nieuwe on-premises server, ofwel voor een cloudomgeving. Aangezien de grootte en temperatuur van ons serverlokaal niet ideaal was, zouden we voor optie één ook in een nieuwe ruimte moeten investeren. Daarom kozen we voor de cloud."

"Bovendien wilden we niet investeren in een lokale server en het risico lopen om die na zes jaar weer te moeten vervangen. Met de cloud besparen we niet enkel plaats, maar werken we ook veel mobieler en zien we onze factuur dalen. We hoeven niet langer hoge onderhoudskosten te betalen voor onze eigen server en IT1 beheert onze cloudomgeving volledig vanop afstand. We betalen nu enkel een maandelijkse kost op basis van ons dataverbruik. Dat scheelt in zowel zorgen als kosten. Onze twee vestigingen kunnen nu bovendien autonomer werken, als er bij de ene een probleem is, kan de andere gewoon verder.”

“IT1 heeft ook Awingu bij ons opgezet. Dat is software die ervoor zorgt dat we op een veilige manier vanop afstand kunnen inloggen. Als iemand bijvoorbeeld bij klanten ter plaatse inlogt op onze server, maar vergeet af te sluiten, dan sluit Awingu de verbinding automatisch af. Vroeger konden we ook al werken vanop afstand, maar nu kunnen we het op een optimale en veilige manier.”

Al zes jaar een vlotte samenwerking met IT1

Peter Meerpoel legt de vele voordelen van het project uit: “De geluidsoverlast van de server is weg, we hoeven niet meer te denken aan het onderhoud en techniekers hoeven niet meer ter plaatse te komen want IT1 regelt alles vanop afstand. Onze elektriciteitsfactuur zal zakken, want de server stond 24/24u te draaien. Onze continuïteit word trouwens ook beter gewaarborgd want als onze normale verbinding uitvalt, kunnen we terecht op de back-upserver in de cloud. Bovendien werken we nu op de laatste systemen en is het een pak eenvoudiger om mee te zijn met de nieuwste technologieën.”

“In april 2017 hebben we de beslissing voor de nieuwe infrastructuur genomen, en één maand later was alles operatief. We hebben er geen last van gehad. IT1 heeft het vooraf, in een aparte omgeving, opgezet en getest. Uiteindelijk was het voor ons gewoon de ene dag afsluiten op het ene systeem en de volgende werkdag opstarten en verder werken met een ander. We werken al zes jaar samen met IT1. Onze samenwerking is altijd goed verlopen: ze zijn hun beloftes nagekomen en alles was op tijd rond. Ook na implementatie worden we niet aan ons lot overgelaten: als er al een probleem is, sturen we gewoon een mailtje naar de helpdesk en dat wordt dan snel opgelost.”  

 

Verklaring over cookies