• 5 dagen
  • Taal van de opleiding: Nederlands
  • Online, Hybride, Klassikaal
  • Open opleiding, In-company opleiding
  • 1900 Euro excl. BTW

 

Deze training geeft een, nieuwe of zelfs ervaren, helpdeskmedewerker de nodige handvaten om een IT-helpdesk functie uit te voeren.
Op een heel praktische manier, met alle ruimte voor vragen, brengt een ervaren trainer de cursisten de nodige technische competenties bij. 
We bespreken onder andere: basis netwerken, basis systeembeheer, basic troubleshooting skills.
Deze opleiding werd uitgewerkt samen met de IT1-infrastructuur helpdesk specialisten.


WAT LEER JE IN DEZE OPLEIDING?

•          Je leert de basis van netwerken (OSI-model, routing, switching, DNS, DHCP,…)
•          Je leert de basis van systemen (AD, File and printing, …)
•          Je verkrijgt tools om sterker te staan in troubleshooting

DOELGROEP

Deze training is 100% op maat voor IT-helpdesk medewerkers die op zoek zijn naar meer achtergrondkennis in IT om sneller en gerichter te troubleshooten.

VOORKENNIS

Geen voorkennis vereist

METHODE

Wij bieden een hybride klassikale opleiding aan. Deze opleiding zorgt voor voldoende mogelijkheden tot interactie tussen trainer en cursist.
De cursist kiest ervoor om de opleiding fysiek bij te wonen in een IT1-opleidingscentrum, online van thuis uit of een combinatie van beide! Om maximale flexibiliteit aan de deelnemer te garanderen.

TESTIMONIALS

•          Sterke lesgever met enorm veel praktijkkennis.

INHOUD

  • Osi model + TCP-IP model
    We leren werken met een netwerk-model om zo de werking en logica van troubleshooting te versterken richting  efficiënter werken en productiviteit. Deze modellen helpen ook om een beeld te krijgen van hoe een netwerk communiceert wat het belang is van protocollen.
  • VLAN’s
    Hier zien we hoe VLAN’s worden toegepast in omgevingen. We bespreken wat een VLAN precies is, wat de juiste instellingen zijn en waar uiteindelijk knelpunten zitten. Door deze inzichten word het makkelijker om problemen te detecteren en op te lossen. 
  • Routing and switching
    We bespreken de verschillende netwerk devices, hun functies en karakteristieken. We bespreken welk device welke beslissingen neemt en wat de taak is van het device in een netwerk.
    We bekijken in detail hoe je een connectie probleem lokaliseert en analyseert. We bespreken vaak voorkomende problemen, wat hun indicatoren zijn en hoe de problemen kunnen opgelost worden. 
  • Active directory
    In Active directory gebruikers en groepen aanmaken, gebruikers beheren, wat Organizational Units zijn en waarom deze om bepaalde manieren worden ontworpen. We zien wat de plaats van alles binnen Active Directory is en wat welke impact op het geheel geeft. 
  • File services
    We bekijken de verschillende types filesystems bekijken en hun restricties/eigenschappen.
    We bespreken heel concreet hoe kan je mappen deelt, herkent waar fouten liggen en welke fout errors naar welk onderdeel verwijzen.
  • Users and groups
    Active directory-gebruikers maken en rechten geven, groepen maken en beheren. We zien hoe in Active Directory gemakkelijk een paswoord reset loopt en hoe je goed navigeert naar en tussen de settings.
  • AGDLP
    We bespreken een vaste methode voor het delen van mappen en wat de impact is op gebruikers. We leggen de nadruk op het correct gebruik van de methode en waarom dat afwijking hiervan geen goede zaak is.
  • DNS
    We bekijken de functie van het DNS-protocol en het verhaal achter de werking. Op deze manier krijgt de cursist een beter inzicht in de werking en vaak voorkomende problemen op gebruikers en server niveau. We bespreken verschillende types DNS-records en wat hun functie is. 
  • DHCP
    We leren hoe dynamische IP’s worden toegekend aan workstations en andere devices en wat de impact is op de omgeving van de settings. We bespreken ook hier welke mogelijke problemen er bij DHCP kunnen opduiken en wat de beste oplossingen voor welk probleem zijn.
  • Troubleshooting tips and trics
    In dit onderdeel worden situaties besproken die vaak mislopen in omgevingen en wat veelgevraagde settings voor gebruikers zijn waar support medewerkers vaak vragen over krijgen.
    ​Enkele thema's die hier zeker aan bod komen: kabels, schermen, printers, wifi, Outlook, Teams, Windows settings. 

Naast theorie is de opleiding is doorspekt met use-cases uit de praktijk. 
We beperken het aantal deelnemers bij deze opleiding zodat we op maat van de deelnemers kunnen werken en voldoende tijd hebben om in te gaan op vragen van de deelnemers. Er wordt ook voldoende tijd vrijgemaakt voor het uitvoeren van oefeningen en kennisdeling tussen de deelnemers.

DUURTIJD

Deze opleiding duurt 5 dagen van 9u tot 16.30u

Deze opleiding gaat door wanneer een minimum aantal deelnemers is bereikt.

Prijs

1900 Euro excl. BTW

Geplande opleidingen

Helaas, momenteel zijn er geen geplande opleidingen van dit type.

Opleiding op aanvraag

* zijn verplicht in te vullen velden.

Hulp nodig?