Edel test IT-infrastructuur met gehuurde server
Edel, een Belgische vestiging van koffieproducent Cafea Group, test regelmatig of de disaster recovery van hun serversystemen werkt zoals het hoort. De koffiebranderij uit Luik deed daarvoor een beroep op IT1, dat een krachtige server op korte termijn verhuurde. Daarmee kon Edel op een reële machine testen of de recovery van alle virtual machines en cruciale bestanden goed werkt en er geen gegevens zouden verloren gaan bij het eventueel uitvallen van bestaande servers.
Pierre Joassin, IT manager bij Edel: "We zijn actief als producent van voeding, dus we moeten ervoor zorgen dat er geen gegevens van productie en logistiek verloren gaan. We krijgen regelmatig een audit, waarbij men steeds vraagt hoe we daarvoor kunnen zorgen. Controleren of een restore zal werken, is dus echt fundamenteel voor mezelf als IT manager en voor onze onderneming. We moeten onze processen kunnen valideren."
Kwalitatieve servers huren aan betaalbare prijs
IT1 biedt zijn klanten de mogelijkheid om servers te huren voor een week of langer. Zo kan Edel tijdelijk kwalitatief materiaal inzetten aan een heel betaalbare prijs. Pierre Joassin: "Ons serverpark bestaat uit een aantal fysieke servers waarop meerdere virtuele machines draaien. Dankzij de gehuurde server van IT1 konden we testen of de recovery feilloos werkt en of er effectief niks verloren gaat bij een mogelijk defect aan een van onze servers."
Project "ESX Disaster Recovery Test"
"De test heeft een week geduurd. We hebben een zware server gehuurd die we in onze infrastructuur hebben geïntegreerd. Daarna hebben we op basis van recoverybestanden gecontroleerd of het systeem zou opstarten, of alle gegevens worden teruggevonden en of alles werkt zoals het moet. Dit lukte allemaal, zonder gegevensverlies noch andere problemen."
"We testen regelmatig of de disaster recovery het wel doet. Niet veel bedrijven voeren zo’n test uit, zij gaan er gewoon vanuit dat het zal werken wanneer het zover zou komen. Mijn ervaring is dat een test op voorhand problemen kan beperken en resultaten kan geven waarmee we onze systemen nog kunnen verbeteren," zegt Pierre Joassin.
Dienstverlening top!
Ook over de dienstverlening van IT1 is Pierre Joassin volledig tevreden: "Het gehuurde toestel was er meteen en sneller dan voorzien. Alles werkte en ik heb amper tijd moeten besteden aan heel het proces errond, zoals offertes vragen."